Global Gongs is de naam van de enige twaalftoonsgamelan in Nederland. Maar Global Gongs is meer dan dat. Het is een platform waarin gamelan muziek een modern jasje krijgt.

De in 1995 door Sinta Wullur ontwikkelde gamelan van Global Gongs is chromatisch gestemd, zoals een piano, terwijl de melodieën modaal zijn en de speelwijze dicht bij de Javaanse traditie blijft. De resonantie van met name de gongs heeft een meditatieve, bijna helende werking, die ruimte schept voor rust en reflectie. Daartegenover staan de ritmes op de bronzen slaginstrumenten, die juist opzwepend zijn en een verbinding leggen met aardse oerkrachten.

Global Gongs presenteert regelmatig concerten waarin gamelanisme centraal staat. Gamelanisme is een nieuw begrip dat voortkomt uit een diepgaande fascinatie voor de traditionele gamelanensembles van Java en Bali. In zo’n ensemble speelt een groep musici samen als één instrument. Ieder heeft een eigen rol binnen een gelaagde, structuur.

De Stille Kracht 3.0 is een voorbeeld van zo een concert, waarin een theatraal verhaal wordt verteld met muziek, filmprojecties en theater. Het is een unieke manier om de gamelantraditie te beleven en om de moderne muziek te ervaren.

Ook heeft Global Gongs een Global Gongs Lab. Dit Laboratorium is een plek om met de gamelan te experimenteren en te componeren. Hier kunnen jonge muzikanten hun eigen muziek maken en hun eigen stem horen in de traditionele gamelan-traditie. Het is een manier om de gamelan-traditie te verweven in de moderne muziek en om nieuwe kansen te creëren voor de gamelan-muziek.

Global Gongs is met Stichting Multifoon meer dan een organisatie, het is een community van muzikanten die samenwerken om de gamelantraditie te bewaren en te verweven in de moderne muziek. Het is een platform waar muzikanten kunnen experimenteren en waar de traditionele gamelantraditie wordt bewaard.

Stichting Multifoon

Stichting Multifoon is opgericht door Sinta Wullur en Jan Rokus van Roosendael om een westers gestemde 12-tonige gamelan in het leven te roepen. De composities van Sinta Wullur stonden vanaf haar beginjaren in het teken van gamelan. Na composities te hebben gemaakt voor westerse instrumenten waarin elementen en structuren van de gamelan verwerkt zijn, ontstond de behoefte aan instrumenten die de gamelanklanken kunnen produceren en waar het niet beperkt wordt door de vijftonige stemming wat eigen is aan de gamelan. Uiteindelijk kwam de oplossing in het chromatische gamelaninstrumentarium. In 1994 heeft ze deze gamelan ontworpen en laten maken door de gamelanbouwer pak Suhirdjan in Yogyakarta.

Fondsenwerving geschiedde door stichting Multifoon en er kwamen projecten rondom de 12-tonige gamelan tot stand. De focus was op het combineren van de gamelaninstrumenten met westerse instrumenten in nieuwe composities. Daarvoor werd Ensemble Multifoon opgericht, bestaande uit professionele slagwerkers en gamelanspelers.

Voor de uitbreiding en completering van het orkest is subsidie verleend door het Prins Bernhard Fonds en het Kersjes van de Groenekan Fonds. In mei 2001 heeft het Concertgebouworkest gebruik kunnen maken van dit instrumentarium in de ‘Gamelan symfonie’ van Peter Schat.
In de periode 2001-2008 maakte Multifoon deel uit van Stichting Raras Budaya. Samen met Elsje Plantema en Gamelan ensemble Widosari ontwikkelde het gezamenlijke projecten, waarvoor het ondersteuning ontving van het Ministerie van OCW.
Tussen 2010 en 2016 werden er geen projecten ondernomen.

Na deze lange pauze kende Multifoon een ware revival. In de productie ‘Temple of Time’ – in 2017 gecoproduceerd door het Holland Festival – kreeg de chromatische gamelan letterlijk en figuurlijk een andere vorm.


Na 2017 volgden andere projecten en won de gamelan aan bekendheid onder de naam Global Gongs.

Op de website www.sintawullur.com en haar Youtube-kanaal is meer informatie te vinden.

In 2019 is Global Gongs Ensemble opgericht, bestaande uit een combinatie van amateur musici en doorgewinterde gamelanspelers.